Okulistyka, Okulistyka dziecięca, Stany nagłe

Zapalenie oczodołu – poważna infekcja okulistyczna

zapalenie oczodołu u dziecka

Zapalenie oczodołu to poważna infekcja, która dotyka miękkie tkanki oczodołu. W przeciwieństwie do zapalenia przedprzegrodowego, które jest bardziej powierzchowne, zapalenie oczodołu odnosi się do infekcji, która rozszerza się na głębsze tkanki oczodołu i może powodować poważne powikłania, jeśli nie zostanie szybko zdiagnozowana

Przyczyny i czynniki ryzyka zapalenia oczodołu

Najczęstszą przyczyną jest szerzenie się infekcji z zatok na tkanki oczodołu. Jest to szczególnie powszechne u dzieci poniżej 10. roku życia, gdzie zapalenie zatok często obejmuje zatoki sitowe, które oddziela od oczodołu jedynie cienka przegroda kostna. Inne przyczyny mogą obejmować infekcje mające swoje pierwotne źródło na powiekach lub we krwi. Do najważniejszych czynników ryzyka zapalenia oczodołu należą niedawne infekcje dróg oddechowych, bakteryjne zapalenie zatok oraz urazy.

Objawy zapalenia oczodołu i diagnoza

Zapalenie oczodołu często objawia się bolesnością i zaczerwienieniem oka, a także obrzękiem powiek i objawami takimi jak podwójne widzenie, czy ból przy ruchach oka. Często współwystępuje gorączka oraz ogólne osłabienie. Postawienie rozpoznania wymaga kompleksowego badania klinicznego z wykorzystaniem najnowszych metod diagnostycznych takich jak tomografia komputerowa.

Drobnoustroje wywołujące zapalenie oczodołu

Najczęstszymi czynnikami zakaźnymi są bakterie Gram-dodatnie, takie jak Streptococcus i Staphylococcus.

Leczenie zapalenia oczodołu

Leczenie zapalenia oczodołu obejmuje przyjęcie do szpitala i podawanie antybiotyków dożylnych. W ciężkich przypadkach mogą być potrzebne kortykosteroidy lub operacja drenażu ropnia oczodołu.

Zapobieganie progresji zapalenia oczodołu

Podstawowa profilaktyka polega na skutecznym leczeniu infekcji dróg oddechowych lub zatok, zanim rozwiną się one w zapalenie oczodołu. Równie ważne w zapobieganiu zapalenia oczodołu jest szybkie i odpowiednie leczenie infekcji powiek, jak również infekcji zębów, ucha lub twarzy.

Diagnostyka

Diagnoza zapalenia oczodołu opiera się na badaniu klinicznym. Obecność następujących objawów sugeruje zapalenie oczodołu: wytrzeszcz, zaczerwienienie i obrzęk spojówek, ból przy ruchach oka, zaburzenia ruchomości gałek ocznych oraz  gorączka wskazują na objęcie zapaleniem tkanek oczodołu. Inne objawy pomocne w postawieniu prawidłowej diagnozy to wyciek z nosa, ból głowy, tkliwość przy badaniu palpacyjnym i obrzęk powiek. Ciśnienie wewnątrzgałkowe może być podwyższone. Oprócz badania klinicznego konieczna jest diagnostyka obrazowa za pomocą tomografii komputerowej (CT).

Objawy ropnia oczodołu

W miarę postępu zapalenia oczodołu może dojść do powstania ropnia oczodołu. Objawia się on wytrzeszczem i ograniczeniem ruchomości gałki ocznej. Gdy dojdzie do objęcia stanem zapalnym nerwu wzrokowego dochodzi do obniżenia ostrości wzroku.  Ciśnienie wewnątrzgałkowe często wzrasta.  Skóra może być ciepła w dotyku, a ból może być wywołany zarówno przez dotyk, jak i ruchy oka.

Diagnoza Różnicowa

Diagnoza różnicowa obejmuje:

Idiopatyczne zapalenie oczodołu

Nowotwory (np. limfangioma, hemangioma, białaczka, mięsak rabdomioblastyczny, chłoniak, siatkówczak, przerzutowy rak)

Urazy (np. krwotok zaoczodołowy, emfizema oczodołu)

Zaburzenia endokrynologiczne (np. orbitopatia tarczycowa)

Prognoza

Przy szybkim rozpoznaniu i agresywnym leczeniu medycznym i/lub chirurgicznym, rokowania są doskonałe.