Jaki jest przebieg wizyty u okulisty?

Bardzo ważną częścią wizyty u okulisty oraz u okulisty dziecięcego jest rozmowa z pacjentem dotycząca jego obecnych dolegliwości, a także dotychczasowych chorób oraz przyjmowanych leków. Doświadczeni okuliści już na podstawie udzielonych odpowiedzi potrafią w dużej liczbie przypadków postawić prawidłową diagnozę. Jest ona następnie potwierdzana badaniem w mikroskopie okulistycznym.
W części przypadków okulista oraz okulista dziecięcy zaproponują podanie kropli w celu rozszerzenie źrenic. Jest to szczególnie istotne w przypadku istnienia czynników ryzyka odwarstwienia siatkówki lub współwystępowania chorób uszkadzających naczynia siatkówki np. cukrzycy lub nadciśnienia tętniczego.

Jak długo trwa wizyta u okulisty?

Długość wizyty u okulisty oraz u okulisty dziecięcego zależy przede wszystkim od stopnia skomplikowania problemu z jakim zgłasza się pacjent. Konsultacje dotyczące doboru okularów, a także chorób przedniego odcinka oka, takich jak zapalenie spojówek, zapalenie rogówki nie przekraczają zwykle 15 minut. W przypadku chorób wymagających rozszerzenia źrenic tj. chorób siatkówki, plamki żółtej, czy zapalenie błony naczyniowej, pacjent powinien zarezerwować na wizytę w gabinecie nawet 60 minut. Dłużej trwają także wizyty u okulisty dziecięcego.

Jakie choroby leczy okulista?

Okulista zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem chorób ograniczonych do oka, a także powikłań okulistycznych chorób dotyczących całego organizmu np. cukrzycy, czy nadciśnienia tętniczego. Leczenie okulistyczne może być zachowawcze tj. z wykorzystaniem kropli lub leków doustnych, a także zabiegowe. Leczenie zachowawcze dotyczy zmian zapalnych powiek, spojówek, rogówki, błony naczyniowej, zespołu suchego oka. Leczenie chirurgiczne ogniskuje się wokół zaćmy, jaskry oraz chorób siatkówki. Częstym powodem wizyty okulistycznej jest także badanie dna oka przed porodem siłami natury.

Kiedy powinienem zgłosić się na wizytę?

Pogorszenie widzenia powinno zawsze skłonić pacjenta do wizyty u okulisty lub okulisty dziecięcego. Często problem może być rozwiązany zmianą okularów lub soczewek kontaktowych. Niestety zdarza się, że pogorszenie widzenia wynika z rozwoju poważnych chorób okulistycznych lub neurologicznych. Szczególnie niepokojące jest nagłe pogorszenie widzenia u osoby, która dotychczas nie doświadczała żadnych problemów ze wzrokiem. Pogorszenie widzenia, którego nie można skorygować doborem okularów wymaga dokładnego badania wzroku połączonego z badaniem dna oka.

Zadaj pytanie

Uzyskaj odpowiedź na najczęściej zadawane pytania dotyczące badania wzroku oraz wizyty u lekarza okulisty lub okulisty dziecięcego.