Zapalenie twardówki to poważne schorzenie dotyczące ściany gałki ocznej. Zapalenie twardówki może współistnieć z zapaleniem rogówki oraz z zapaleniem błony naczyniowej i stanowić zagrożenie dla prawidłowego widzenia. Zapalenie twardówki możemy podzielić na przednie oraz tylne, a także na proste, guzkowe oraz martwicze.

Objawy

Subiektywne objawy zapalenia twardówki są niecharakterystyczne, a do rozpoznania choroby konieczna jest wizyta w gabinecie okulistycznym. Do objawów zapalenia twardówki należy:

Przyczyny

W większości przypadków nie udaje się zidentyfikować przyczyny zapalenia twardówki. U niektórych pacjentów zapalenie twardówki jest związane z chorobami autoimmunologicznymi, w tym reumatologicznymi. Czasami mamy do czynienia z infekcyjnym zapaleniem twardówki. Zapalenie twardówki częściej występuje u kobiet.

Diagnostyka

Ze względu na poważny charakter schorzenia, badanie w gabinecie okulistycznym może nie być wystarczające. Często okuliści zlecają dodatkowe badania laboratoryjne. Pakiet dodatkowych badań ma na celu zidentyfikowanie potencjalnej przyczyny zgłaszanych dolegliwości.

Leczenie

W leczeniu zapalenia twardówki stosuje się przede wszystkim leki przeciwzapalne. Lekami pierwszego rzutu są niesteroidowe leki przeciwzapalne. W przypadku braku reakcji na niesteroidowe leki przeciwzapalne należy zastosować leki steroidowe. Ponadto, jeśli badania diagnostyczne wskażą na infekcyjne podłoże zapalenia twardówki w leczeniu konieczne jest zastosowanie leków przeciwwirusowych lub leków przeciwbakteryjnych

WADA WZROKU

Krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm a także starczowzroczność, to najczęstsze przyczyny wizyt okulistycznych. W większości przypadków do pełnej satysfakcji pacjenta wystarczy prawidłowo dobrana korekcja okularowa.

ZESPÓŁ SUCHEGO OKA

Choroby plamki żółtej należą do najpoważniejszych chorób okulistycznych. Dotyczą one struktury, która odpowiedzialna jest za cały sukces ewolucyjny ludzkiego oka. Dzięki prawidłowo funkcjonującej plamce żółtej człowiek rozpoznaje barwy, kontrast oraz najmniejsze detale otaczającego nas świata. Uszkodzenie plamki żółtej prowadzi do utraty tych funkcji i znacznie ogranicza nasze doznania wzrokowe.

CHOROBY PLAMKI ŻÓŁTEJ

ZAĆMA

Zaćma to zmętnienie soczewki oka spowodowane starzeniem się organizmu. Zaćma utrudnia odbieranie bodźców z otaczającego nas świata. Jedynym skutecznym leczeniem zaćmy, które w pełni przywraca funkcję narządu wzroku, jest zabieg chirurgiczny.

JASKRA

Jaskra to choroba, która jest jedną z najczęstszych przyczyn nieodwracalnego uszkodzenia wzroku. Przez długi czas może przebiegać bezobjawowo, dlatego tak ważne są regularne badania okulistyczne. Szczególnie powinny o tym pamiętać osoby, których krewni są leczeni z powodu jaskry.

ZAPALENIE BŁONY NACZYNIOWEJ

Błona naczyniowa to część gałki ocznej składająca się w dużej mierze z naczyń. W ramach struktur wchodzących w skład błony naczyniowej wyróżnia się: tęczówkę, ciało rzęskowe, naczyniówkę.

ZAPALENIE NADTWARDÓWKI

Zapalenie nadtwardówki to jałowy stan zapalny dotyczący błony pokrywającej gałkę oczną, która znajduje się pod spojówką.

ZAPALENIE NERWU WZROKOWEGO

Nerw wzrokowy to struktura, która łączy gałkę oczną z mózgiem. Zapalenie nerwu wzrokowego to ciężkie schorzenie, które może doprowadzić do utraty widzenia.

ZAPALENIE ROGÓWKI

Zapalenia rogówki należą do najcięższych chorób okulistycznych, a szybkie wdrożenie odpowiedniego leczenia jest konieczne dla wyzdrowienia.

ZAPALENIE SPOJÓWEK

Jednym z najczęstszych problemów, z którym pacjenci zgłaszają się do lekarza okulisty oraz lekarza okulisty dziecięcego, jest zapalenie spojówek.

Inne

Lekarze współpracujący z Okulistyką Akademicką zajmują się leczeniem także innych chorób okulistycznych, które nie zostały opisane w powyższych sekcjach.