Zaćma to zmętnienie soczewki oka spowodowane starzeniem się organizmu. Zaćma utrudnia odbieranie bodźców z otaczającego nas świata. Jedynym skutecznym leczeniem zaćmy, które w pełni przywraca funkcję narządu wzroku, jest zabieg chirurgiczny.

Objawy zaćmy

Zaćma to choroba, która dotyczy najczęściej seniorów, ale niektóre choroby okulistyczne lub urazy mogą doprowadzić do rozwoju zaćmy także u osób młodszych. Najczęstszym objawem zaćmy jest pogorszenie ostrości wzroku. Niektórzy pacjenci zgłaszają również zmianę w postrzeganiu kolorów w kierunku spektrum koloru żółtego.

Diagnostyka i leczenie zaćmy

Zaćmę diagnozuje lekarz okulista w czasie standardowego badania okulistycznego. W większości przypadków do rozpoznania zaćmy wystarcza badanie okulistyczne bez rozszerzenia źrenic. Niemniej jednak, aby w pełni ocenić stopień zaawansowania zaćmy oraz przewidzieć ewentualne trudności śródoperacyjne konieczne jest badanie z zastosowaniem kropli rozszerzających źrenicę.
Leczenie zaćmy polega na wykonaniu zabiegu chirurgicznego. Przy wykorzystaniu energii ultradźwiękowej rozdrabnia się zmętniałą soczewkę, a następnie wszczepia się soczewkę sztuczną. W większości przypadków zabieg usunięcia zaćmy można wykonać bez zakładania szwów.
Pacjenci operowani z powodu zaćmy mają obecnie do wyboru różne rodzaje soczewek wewnątrzgałkowych. Standardowe soczewki lub soczewki jednoogniskowe zapewniają po operacji ostre widzenie tylko do dali lub bliży. Bardziej zaawansowane konstrukcje tzw. soczewki wieloogniskowe lub soczewki o wydłużonej ogniskowej zapewniają ostrość wzroku do dali, bliży oraz odległości pośredniej (np. komputer).

Zaćma – dobór soczewek

Bardzo istotnym elementem badania kwalifikacyjnego do operacji zaćmy jest prawidłowe obliczenie mocy soczewki wewnątrzgałkowej. Tylko precyzyjne obliczenie wartości mocy wszczepianej soczewki zapewnia niską wartość wady wzroku oraz prowadzi do uzyskania pełnej satysfakcji pacjenta oraz chirurga po przeprowadzonej operacji.
Wybierając lekarza operującego zaćmę pacjent powinien kierować się jego doświadczeniem. Pomimo, że zabieg usunięcia zaćmy wykonywany przez doświadczonego chirurga trwa około 10-15 minut, to jest to operacja wymagająca wielkiej precyzji. Szacuje się, że pełną samodzielność oraz sprawność w wykonywaniu zabiegów usunięcia zaćmy osiąga chirurg po zoperowaniu około 1000 oczu.